وبلاگی مخصوص الغدیریا
وبلاگی مخصوص الغدیریا
سعید جوزی
برقراری ارتباط با دیگران، یک نوع هنر است و این هنر قابل یادگیری است؛ یعنی همان طور که خیلی از رفتارها را با مشاهده رفتار دیگران و تمرین و تکرار آموخته ایم مهارت های ارتباطی را نیز باید بیاموزیم و با تمرین و تکرار آنها را به عادت و ملکه ذهن مان تبدیل کنیم. آیا شما در سال های اول کودکی، مثل الان می توانستید به راحتی غذا بخورید، لباس های خود را بپوشید، رانندگی کنید، مقصود خود را روی کاغذ بیاورید و بنویسید و...؟ قطعا نه اما حالا همه این مهارت ها را به راحتی و بدون اضطراب انجام می دهید؛ بر این اساس می توانید مهارت های ارتباطی را نیز یاد بگیرید. از همین الان یادگیری این مهارت را آغاز کنید.
برای موفقیت در این کار با دقت به راهکارهای زیر عمل کنید:

۱ـ نخستین گام برای ایجاد ارتباط با دیگران، «جرات ورزی» است؛ یعنی، بدون ترس و با جرات، باب سخن را با دیگران باز کنید. البته ابتدا کمی دشوار است مانند کسی که می خواهد وارد استخر آب شود ولی کمی از سردی آب دلهره دارد. اما وقتی داخل آب رفت، به تدریج احساس می کند نگرانی او یک امر واقعی نبوده و آب نه تنها ترس ندارد بلکه شنا کردن در آن، بسیار فرح بخش و لذت آور است.

۲ـ در گام دوم کلمات «سلام و احوالپرسی» را بر زبان جاری کنید.

۳ـ هنگام سلام کردن، بکوشید با نگاه محبت آمیز، انرژی مثبت و رابطه محبتی با طرف مقابل برقرار کنید.

۴ـ با مشاهده رفتار و گفتار دیگران، بکوشید از تجربیات و مهارت های دیگران الگوبرداری کرده و از آنها استفاده کنید. البته الگوبرداری نباید منجر به تقلید کورکورانه از دیگران شود. به عبارت دیگر مهارت و فن را بیاموزید؛ خودتان آن را اجرا کنید.

۵ـ جملات زیبایی که برای ایجاد ارتباط مناسب است، یادداشت و آنها را تکرار کنید تا در مواقع ضروری از آنها بهره بگیرید.

۶ـ اگر در مراحل آغازین، دچار مشکل شدید و گاهی در ایجاد ارتباط شکست خوردید، هرگز نهراسید و مایوس نشوید و با جدیت تمام به ایجاد ارتباط با دیگران اهتمام بورزید تا به تدریج بر این مهارت تسلط یابید. مطمئن باشید اگر تمرین و تکرار کنید و جرات داشته باشید و از شکست نهراسید طولی نخواهد کشید که مشکل ارتباطی شما برطرف خواهد شد و به راحتی با دیگران ارتباط عاطفی برقرار خواهید کرد. 

ابوالقاسم بشیری

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط سعید جوزی