وبلاگی مخصوص الغدیریا
وبلاگی مخصوص الغدیریا
سعید جوزی


 

لامپ‌های کم‌مصرف، واقعا کم‌مصرفند؟

فناوری - تازه‌ترین مطالعات انجام‌شده نشان می‌ده لامپ‌های کم‌مصرف و لامپ‌های ال.ای.دی تنها 20 درصد لامپ‌های رشته‌ای معمولی انرژی مصرف می‌کنند و آلودگی‌های زیست‌محیطی کمتری نیز به دنبال خواهند داشت.

محبوبه عمیدی: آیا آخرین نسل از لامپ‌های کم‌مصرف واقعا در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند؟ مطالعه جامعی که توسط شرکت آلمانی اسرام انجام‌شده، دلایل قانع‌کننده‌ای برای اثبات این مدعا ارائه کرده است.

هرچند پاسخ این پرسش ‌بدیهی به نظر می‌رسد، با این‌حال تا پیش از اعلام نتایج این گزارش، دلایل قانع‌کننده‌ای برای صرفه‌جویی در انرژی توسط این لامپ‌ها وجود نداشت.

دلیل اصلی این سردرگمی و عدم‌اطمینان این بود که کسی نمی‌دانست آیا فرایند ساخت لامپ‌های ال.ای.دی نسبت به تولید لامپ‌های رشته ای استاندارد به انرژی بیشتری نیاز دارد یا خیر؟ در این‌که لامپ‌های ال.ای.دی برای تولید روشنایی برابر به تنها بخشی از انرژی مصرفی لامپ‌های دیگر نیاز دارند، شکی نیست، با این حال اگر در حین تولید یا مراحل توزیع آنها انرژی بالایی مصرف شود، باید صنعت روشنایی را صنعتی از دست‌رفته به حساب آورد.

اما به گزارش نیویورک‌تایمز، نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‌دهند در تمام طول حیات یک لامپ - از مراحل ساخت گرفته تا پایان عمر آن - لامپ‌های رشته‌ای استاندارد حدود 5 برابر لامپ‌های فلورسانت کم‌مصرف و لامپ‌های ال.ای.دی، انرژی مصرف می‌کنند.

مطابق این تحقیق، میزان انرژی مصرفی برای فاز تولید هر لامپ بسیار‌ ناچیز و کمتر از 2 درصد کل انرژی مورد استفاده برآورد شده است. لامپ‌های ال.ای.دی و لامپ‌های کم‌مصرف، هر دو به چیزی حدود 20 درصد انرژی الکتریکی مورد نیاز لامپ‌های رشته‌ای استاندارد برای تولید روشنایی برابر نیاز دارند، فناوری ساخت این دو، سازندگان لامپ‌های رشته‌ای را خجالت‌زده کرده است.

کاج دن‌داس، مدیر اجرایی صنایع روشنایی فیلیپس در آمریکای شمالی می‌گوید: «ما از این نوع مطالعات استقبال می‌کنیم، این تحقیق شرکت اسرام باعث شد حقایقی را که همیشه احساس می‌کردیم، این‌بار با سند و مدرک به مصرف‌کنندگان ارائه کنیم». فیلیپس به تازگی اولین داوطلب شرکت در رقابت‌های بخش انرژی جایزه ال‌پرایز شده که در آن، رقابت بر سر تولید اولین دیودهای نورانی 60 واتی است که بتوانند در عمل با لامپ‌های روشنایی کنونی برابری کنند.

برای تخمین آن‌چه ارزیابی چرخه حیات لامپ‌های ال.ای.دی نامیده می‌شود، اسرام تقریبا تمامی جنبه‌های فرایند ساخت، شامل انرژی مصرفی برای ساخت این لامپ‌ها در قاره آسیا و اروپا، بستهبندی و حمل آنها به آلمان و جایی که به فروش خواهند رفت را مقایسه کرده است. این شرکت علاوه بر این، میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را در هر مرحله محاسبه کرده و به بررسی اثرات این مراحل بر هر شش شاخص گرمایش زمین نیز پرداخته است.

این شاخص‌ها شامل میزان تولید و نشر گازهای گلخانه‌ای تولید شده در هر مرحله، پتانسیل تولید باران اسیدی، انباشتگی خوراکه آب که به افزایش رشد جلبک‌ها و افزایش مصرف اکسیژن هوا منجر خواهد شد، تولید فتوشیمیایی ازن، آزاد کردن ترکیبات شیمیایی مضر و تأثیر بر کمیاب‌شدن سوخت‌های فسیلی مانند گاز، زغال سنگ و نفت خواهند بود.

لامپ‌های کم‌مصرف نیز دارای ترکیبات شیمیایی خطرناکی مانند جیوه هستند که می‌توانند با از رده خارج‌شدن، خاک را آلوده کنند.

در مجموع، علاوه بر میزان الکتریسته مورد نیاز هر فرایند، انرژی مصرفی و میزان گازهای گلخانه‌ای تولید‌شده نیز محاسبه شده است. در چین و مالزی که بخشی از فرایند تولید دیودهای نورانی را به عهده دارند، عمده مصرف انرژی به ترتیب متعلق به زغال‌سنگ و گاز طبیعی می‌باشد. در آلمان، جایی که لامپ‌ها به فروش می‌رسند، انرژی الکتریکی محصول سوخت زغالسنگ، کار نیروگاه‌های هسته‌ای و بخشی هم حاصل منابع تجدید‌پذیر است.

این روش کار از رویه‌های تعریف‌شده در استاندارد صنعتی ایزو 44/14040 اقتباس‌شده و نتایج آن توسط سه تن از اساتید دانشگاه در دانمارک و آلمان گواهی شده است.

دکتر ماتیاس فینکبینر، استاد دانشگاه فنی برلین و مدیر کمیته بازبینی این تحقیق می‌گوید: «تفاوت مصرف انرژی میان لامپ‌های رشته‌ای معمولی، لامپ‌های کم‌مصرف و دیودهای نورانی کاملا معنی‌دار است. این نتایج مستدل هستند».
با این‌که لامپ‌های 60 وات منابع روشنایی محبوب‌تری هستند، اما اسرام به دلیل این‌که این مطالعه جنبه تجاری نداشته، از آنها صرف‌نظر کرده است. مطابق نظر دکتر بریت وسلر، رییس مدیریت ابداعات در بخش نیمه‌هادی‌های روشنایی شرکت اسرام در آلمان، میزان انرژی مورد نیاز برای روشن کردن یک لامپ 60 وات احتمالا افزایش پیدا می‌کند، اما این افزایش همه انواع لامپ‌ها را تحت‌الشعاع قرار خواهد و بنابراین در نتایج نسبی تغییری نخواهیم داشت.

خانم وسلر انتظار دارد نتایج در آینده بیش از این به نفع دیودهای نورانی ثبت شوند، چرا که در ساخت نسل جدید این دیود‌ها، فناوری تازه‌ای به کار گرفته شده که با بهره‌وری بیشتر و استفاده از انرژی کمتر، روشنایی فعلی را تأمین خواهد کرد.

او می‌گوید: «همه چیز دست به دست هم داده تا بهره‌وری لامپ‌های ال.ای.دی را بهتر از قبل کند، در حالی‌که بیش از 10 سال است شاهد بهبودی در زمینه بهره‌وری لامپ‌های رشته‌ای نبوده‌ایم».

منبع

http://www.khabaronline.ir



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, توسط سعید جوزی