وبلاگی مخصوص الغدیریا
وبلاگی مخصوص الغدیریا
سعید جوزی

  سابا با هماهنگی وزارت صنایع، در سالجاری طرح جایگزین نمودن لامپ­های فلورسنت T8 وT5 را به جای لامپ­های فلورسنت T10 و T12 اجرا خواهد نمود
به گزارش دفتر روابط عمومی سازمان بهره­وری انرژی ایران(سابا):
سابا با هماهنگی وزارت صنایع، در سالجاری طرح جایگزین نمودن لامپ­های فلورسنت T8 وT5 را به جای لامپ­های فلورسنت T10 و T12 اجرا خواهد نمود و امیدواریم با مساعدت و همکاری همه عوامل تاثیرگذار در کشور لامپ­های فلورسنت T10 و T12دیگر تولید نشوند و امکان واردات آنها نیز وجود نداشته باشد و لامپ­های فلورسنت T10 و T12 به موزه تاریخ روشنایی بپیوندند.
لذا با توجه به گرایش روز افزون مردم نسبت به استفاده از لامپ­های کم مصرف خصوصاً بعد از اجرای طرح هدفمند نمودن یارانه­ها، سؤالاتی در ارتباط با این لامپ­ها در سطح جامعه مطرح می­باشد که ذیلاً به آنان پاسخ داده می­شود.

پرسش 1: لامپ­های فلورسنت T8 و T5چه نوع لامپ­هایی هستند؟
پاسخ : لامپ های T8 و T5 نوعی از لامپ فلورسنت معمولی (مهتابی) می باشند که با تکنولوژی جدیدتر، مصرف برق کمتر، عمر بیشتر و حجم کمتر تولید می شوند.

پرسش 2: نحوه عملکرد این لامپ­ها که به لامپ­های فلورسنت باند باریک ( Tri band Fluorescent ) معروفند، چگونه است؟
پاسخ : در لامپ­ها فلورسنت (اصطلاحاً مهتابی) برای تولید نور مرئی از تابش اشعه ماوراء بنفش با پوشش فسفر در داخل تیوب شیشه­ای لامپ استفاده می­گردد. در پوشش مورد استفاده در لامپ معمولی فلورسنت از یک نوع فسفر بنام هالوفسفر( Halo Phosphor ) استفاده شده است. در صورتی که لامپ­های فلورسنت باند باریک از سه نوع فسفر بنام ترای بند( Tri band ) بهره می برند که همین امر موجب افزایش کیفیت و کمیت نور تولیدی توسط این نوع لامپ­ها خواهد شد.

پرسش 3: فرق لامپ فلورسنت T8 و T5 با لامپ­های دیگر در چیست؟
پاسخ: قطر لامپ­های فلورسنت متداول از نوع T10 ، 32 میلی متر می باشد، در حالی که قطر لامپ­هایT8 26 میلی متر و T5 16 میلی متر است که نسل جدیدتری نسبت به لامپ­های فلورسنت معمولی محسوب می­گردند نسبت به این لامپ­ها 10 درصد مصرف انرژی آنها نیز کمتر می­باشد.
نکته قابل توجه اینکه لامپ­های T8 به دلیل دارا بودن پارامترهای یکسانی نظیر طول، نوع سرپیچ و نور خروجی، به راحتی قابل جایگزینی با لامپ فلورسنت معمولی می­باشند . لامپ T8 باند باریک ( Tri band ) هر دو مزیت ذکر شده بالا، یعنی افزایش کیفیت و کمیت نور تولیدی و کاهش مصرف انرژی را دارا می­باشد و در لامپ T5 علاوه بر مزیت های ذکر شده، حجم لامپ نسبت به T8 کوچکتر و مواد داخلی لامپ با محیط زیست هم زیستی بیشتری دارند.

پرسش 4: مزایای این لامپ­ها( Tri band ) باند باریک نسبت به لامپ­های معمولی در چیست؟
پاسخ:
کاهش 10 درصدی مصرف انرژی لامپ:
در لامپ های فلورسنت T8 مصرف انرژی الکتریکی لامپ نسبت به لامپ های فلورسنت معمولی از 40 وات به 36 وات کاهش می­یابد.


افزایش نور و بازده بیشتر:
استفاده از لامپ فلورسنت باند باریک بین 18 تا 34 درصد میزان شدت نور را افزایش می­دهد(متوسط 25درصد)، لذا اگر نیاز به افزایش سطح نور در محل نباشد، بعد از جایگزین این نوع لامپ با نوع معمولی می­توان تعداد شعله­های روشنایی موجود را بدون کاهش میزان نور کاهش داد.
ضمناً به دلیل راندمان بالای این نوع لامپ­ها، می توان در مرحله­ی طراحی، چراغ­های کمتری را در نظر گرفت که این موضوع ضمن صرفه­جویی در هزینه اولیه، هزینه­های جاری را نیز به دلیل کاهش مصرف انرژی و تعمیر و نگهداری پائین می­آورد.

شار نوری ثابت:
افت نور در لامپ­های فلورست معمولی (هالوفسفر) در طول عمر بهره برداری از آن به علت کاهش کیفیت فسفر نسبتاً زیاد است، بطوریکه در این لامپ ها بعد از گذشت 4000 ساعت کارکرد در حدود 20 درصد افت نور خواهیم داشت در حالی که این مقدار در لامپ­های T8 باند باریک، کمتر از 8 درصد می­باشد.

طول عمر بالا:
طول عمر لامپ­های فلورسنت معمولی به طور متوسط در حدود 8000 ساعت می­باشد که این پارامتر در 
لامپ­های T8 باند باریک به 16000 ساعت افزایش یافته است.

شاخص نمود رنگ:
شاخص نمودن رنگ نشان می­دهد که رنگ اجسام تحت یک منبع نور مصنوعی به چه میزان نسبت به نور مرجع(نور روز) تغییر می­کند. این شاخص به صورت عددی بین 0 تا 100 نشان داده می­شود و هر چه این شاخص بزرگتر باشد، ضمن اینکه نشانگر کیفیت بالاتر نور تولید شده می باشد، مشخصه عدم تغییر رنگ در جسم تحت تابش منبع نور می باشد. به عنوان مثال عدد 100 یعنی تغییری در رنگ اجسام نسبت به نور مرجع مشاهده نمی­شود. این شاخص برای فلورسنت معمولی بین 50 تا 79 و برای فلورسنت باند باریک در حدود 80 تا 89 می باشد.

پرسش 5: از لامپ های T8 وT5 در چه محل هایی می توان استفاده نمود؟
پاسخ: این لامپ­ها به دلیل مزایای زیادی که دارند از آنها می­توان در این مراکز استفاده نمود.
* بیمارستان ها و مراکز درمانی
* بانک ها و پمپ بنزین ها
* فروشگاه ها و مراکز تجاری
* مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزشی
* صنایع، سالن های تولید، اتاق کنترل و آزمایشگاه ها
* دفاتر اداری
* فضاهای مشاعی ساختمان های مسکونی و پارکینگ ها
* تابلوهای تبلیغاتی، تجاری و بیلبوردها و ...

پرسش 6: هزینه تهیه لامپ­های T8 نسبت به لامپ­های معمولی چقدر است؟
پاسخ: در حال حاضر در کشور قیمت لامپ­های T8 36 وات حدوداً مبلغ 1700 تومان و 18 وات آن 1450 تومان می­باشد.

پرسش 7: آیا در حال حاضر لامپ های فلورسنت T8 و T5 در داخل کشور تولید می­شوند؟
پاسخ: بله، در حال حاضر در صورت تقاضا کارخانجات پارس شهاب، پارس شعاع طوس و مهتاب خراسان توان تولید لامپ­های فلورسنت T8 را دارند ولی لامپ­های فلورسنت T5 در حال حاضر در کشور تولید 
نمی­شوند و صرفاً مونتاژ می­گردند.

پرسش 8: چگونه از واردات اینگونه لامپ­ها جلوگیری می­گردد؟
پاسخ: در این مورد طرحی با هماهنگی سازمان­های ذیربط تهیه گردیده است که در مرحله اول این طرح ، تعرفه گمرکی لامپ­های فلورسنت T10 و T12 نسبت به لامپ­های فلورسنت T8 و T5 بیشتر باشد و در مرحله دوم کاملاً از تولید و وجود این قبیل لامپ­ها در کشور جداً جلوگیری گردد.
منبع

http://www.iran-eng.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, توسط سعید جوزی