وبلاگی مخصوص الغدیریا
وبلاگی مخصوص الغدیریا
سعید جوزی

 

 با‌كيفيت‌ترين خودروها در ايران كدامند؟

 
در آخرين ماه سال 1390 پنج خودروي ژاپني توانستند صدر جدول باكيفيت‌ترين خودروهاي سواري ايران را به خود اختصاص دهند.

به گزارش انتخاب به نقل از ايسنا، براساس آخرين ارزيابي‌هاي انجام شده در اسفند ماه گذشته خودروهاي نيسان تيانا، نيسان ماكسيما، نيومزدا ۳، مزدا ۲ و سوزوكي گرند ويتارا به ترتيب به عنوان باكيفيت‌ترين خودروهاي ايران معرفي شدند.

رتبه‌هاي ششم تا دهم اين رده‌بندي نيز به ترتيب به خودروهاي تندر ۹۰ پارس خودرو، مگان، پژو ۲۰۶ اس.دي، تندر ۹۰ ايران خودرو و هيونداي آوانته اختصاص يافت. در پايين اين رده‌بندي نيز نام خودروهايي مانند سايپا X۱۳۲ كاشان، سايپا X۱۳۱ پارس خودرو، سايپا X۱۳۲، سايپا X۱۳۱ و ام.وي.ام ۱۱۰ به چشم مي‌خورد.

در گروه وانت نيز وانت كاپرا از نظر كيفي صدرنشين شد و وانت مزدا تك كابين، وانت ديزل زامياد، وانت نيسان سي.ان.جي ، وانت مزدا دوكابين، وانت نيسان Z۲۴I و وانت پيكان تبريز رده‌هاي بعدي را به خود اختصاص دادند.

در گروه ميني‌بوس و اتوبوس، اتوبوس بين شهري ولوو B۹، اتوبوس بين شهري ۴۲۱۲،‌ اتوبوس بين شهري ۴۲۱۲ مارال و اتوبوس شهري ۳۱۱۲ رده‌هاي اول تا چهارم را بدست آوردند.

در گروه كاميون و كاميونت نيز كاميون ولوو FH صدرنشين شده و كاميون يورو كارگو و كاميونت ايسوزو NPR دوم و سوم شدند.

در اسفند ماه سال گذشته در مجموع ۲۶ مدل خودروي سواري،‌ هفت وانت، چهار مدل ميني‌بوس واتوبوس و ۱۰ مدل كاميون و كاميونت مورد ارزيابي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران قرار گرفتند.

هیوندای ۸ هزار دلاری 4برابر قیمت فروخته میشود 
رزان ترین خودروی وارداتی در اسفند سال 90، خودروی هیوندای هاچ بک i20 با قیمت 8400 دلار بوده است.علی پاکزاد: در اسفند ماه گذشته بالغ بر 4163 دستگاه خودروی خارجی به کشور وارد شده است که از این تعداد 1074 دستگاه زیر 15 میلیون تومان قیمت داشته اند؛ البته این قیمت بر اساس نرخ دلار دولتی تخصیص پیدا کرده برای واردات خودرو محاسبه شده است در حالی که تمامی این خودروها در حال حاضر با قیمتی بین 40 تا 60 میلیون تومان در بازار داخلی به دست مصرف کنندگان نهایی میرسند.

متوسط قیمت دلاری این خودروها معادل 9300 دلار بوده است. ارزش کل محموله خودروهای زیر 15 میلیون تومان اسفندماه معادل 12.2 میلیارد تومان معادل 10 میلیون دلار اعلام شده است.

قابل ذکر است که ارزان ترین محموله خودروی وارداتی به کشور طی اسفندماه گذشته شامل 297 دستگاه هیوندای هاچ بک i20 بوده است که قیمت هر کدام از این خودروها در گمرک معادل 8400 دلار به ثبت رسیده که با احتساب ارز دولتی 1226 تومانی معادل ریالی آن به 10 میلیون می رسد. در حالی که همین خودرو در بازار داخلی امروز با قیمتی بین 42 تا 43 میلیون تومان به فروش می رسد، در حالی که اگر این خودرو با ارز آزاد 1900 تومان هم قیمت گذاری شود در نهایت با اخذ تمامی هزینه های مرتبط بر واردات در نظر گرفتن سود حدود 20 درصدی برای وارد کننده، نباید بیش از 36 میلیون تومان قیمت گذاری شود.

در حالی که اگر بخواهیم این خودرو را با قیمت ارز دولتی 1226 تومانی ارزش گذاری شود باید با قیمتی حدود 23 تا 24 میلیون تومان به فروش برسد، حال سئوال اینجاست که 20 میلیون تومان مابع التفاوت قیمت فروش خودرویی که با ارز دولتی وارد شده است پس از کسر حقوق دولت سهم چه کسی می شود؟

البته عنوان می شود افزایش خودروهای خارجی در جمع کالاهای لوکس قرار می گیرد و قرار بود از سال گذشته تخصیص ارز دولتی برای واردات این خودروها متوقف شود، ولی این اتفاق نیفتاده است و قیمت گذاری ها به رغم تخصیص ارز دولتی با ارز آزاد صورت می گیرد. 

البته با قیمتهایی به مراتب بالاتر هم به مصرف کننده نهایی فروخته می شود، اما سئوال اینجاست اگر خودروی روز دنیا که با قیمتی معادل 8 هزار دلار با احتساب ارز آزاد با قیمتی بیش از 20 هزار دلار به دست مصرف کننده داخلی برسد و همزمان اصلی ترین خودروی صادراتی سال 90 که برای بازار جهانی با قیمتی معادل 5 هزار دلار عرضه می شود با امکاناتی به مراتب کمتر (و محصول بیش از دو دهه پیش صنایع جهانی خودرو) با قیمت 9 تا 10 میلیون تومان به مصرف کننده داخلی فروخته شود، یعنی قیمتی معادل 8200 دلار (بر اساس ارز دولتی)، واقعا از تولید داخلی حمایت شده است؟

متاسفانه به نظر می رسد وزرای صنایع ازگذشته تا امروز و هیچ یک از مدیران در قبال صنایع خودروسازی کشور اختیاری ندارند. حتی مدیران میانی وزارت خانه و سازمانهای متولی خودروسازی ها در قبال کیفیت و قیمت خودروهای داخلی حاضر به پاسخگویی نیستند و در محافل خصوصی هم عنوان می کنند چرا باید پاسخگوی چیزی باشیم که هیچ اختیاری در اداره اش نداریم!

فضایی که برای حمایت از تولید داخلی ایجاد شده طی سالهای گذشته به سمتی رفته است که از یکسو مصرف کننده خودروی خارجی باید بهای سنگین و بی دلیلی را برای کالای مصرفی خود بپردازد، مصرف کننده تولیدات داخلی هم هیچ تغییری در وضعیت کیفیت تولیدات ایرانی مشاهده نکند، راستی طی دو دهه گذشته مردم بهای حمایت از چه چیزی را به عنوان صنعت خودروی داخلی پرداخته اند؟

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, توسط سعید جوزی